top of page

RM4.9 juta diperuntuk untuk memulihkan bekalan air di Sibu Jaya



SIBU: Kerajaan memperuntukkan lebih RM4.9 juta untuk melaksanakan tiga projek bagi memulihkan bekalan air di Sibu Jaya.


Lembaga Air Sibu (LAS) berkata, projek berkenaan adalah naik taraf saluran paip, pemasangan paip dan menaik taraf pam serta kerja sampingannya yang bernilai RM4,937,848.


"Bagi projek naik taraf saluran paip ia menggunakan paip HDPE 110mm semasa sedang dinaik taraf kepada saluran paip DI 150mm di Flat Sibu Jaya. 


"Peningkatan ini penting untuk meningkatkan kapasiti dan kecekapan aliran air ke kawasan tersebut. 


"Projek itu berada di landasan yang betul untuk disiapkan pada 25 Ogos 2025," katanya dalam satu kenyataan pada Jumaat.


Berkenaan projek pemasangan paip, katanya, ia menggunakan saluran paip HDPE 315mm baharu sedang dipasang, menyambung ke Stesen Booster 1 Sibu Jaya. 


"Ini akan mengukuhkan lagi infrastruktur bekalan air secara keseluruhan. Projek khusus ini dijangka siap pada 2 Disember 2024.


"Sementara itu, kerja-kerja menaik taraf pam dan kerja sampingan, selain penambahbaikan saluran paip, kami juga menaik taraf pam dan sistem sampingan di Stesen Booster 1 untuk meningkatkan kecekapan pengagihan air secara keseluruhan. 


"Peningkatan ini ditetapkan untuk disiapkan pada April 2025," jelasnya.


Dengan pelaburan besar itu, LAS memberitahu ia mencerminkan pelaburan yang besar dalam penambahbaikan jangka panjang infrastruktur air Sibu Jaya. 


Menurutnya, apabila kerja-kerja ini siap, bersama-sama dengan pemasangan saluran paip di bawah Kanowit Fasa 2, tekanan air di Sibu Jaya akan menyaksikan peningkatan yang ketara, terutamanya bagi penduduk di tingkat yang lebih tinggi di Flat Sibu Jaya. 


"Ini akan memastikan bekalan air dan kualiti perkhidmatan yang lebih baik untuk seluruh masyarakat.


"Inisiatif ini menekankan komitmen kami untuk menangani keperluan penduduk dan memastikan infrastruktur kami seiring dengan permintaan yang semakin meningkat di kawasan Sibu Jaya," jelasnya.


Justeru, LAS mengharapkan kejayaan menyiapkan projek-projek ini akan membawa manfaat kepada masyarakat setempat.


Terdahulu, katanya, Pasukan Pengurusan LAS diketuai Pengurus Besarnya Abdul Malik Abdullah telah mengadakan lawatan tapak untuk meninjau kemajuan berterusan tiga projek infrastruktur penting tersebut pada Jumaat yang bertujuan untuk meningkatkan bekalan air di kawasan Sibu Jaya. 


Projek-projek ini, tambahnya, adalah penting untuk meningkatkan tekanan air dan memastikan perkhidmatan yang boleh dipercayai untuk komuniti yang semakin meningkat.  


Comments


bottom of page